یک کیلو گوشت مرغ، چند؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی ایران: ایران دهمین تولیدکننده بزرگ موادمعدنی دنیاست خرید کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان: نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امیدبخشی به بخش خصوصی در ایران است فروشندگان پرقدرت در صحنه بورس امروز ظاهر شدند + عکس (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) محکومیت هزار میلیارد ریالی برای عرضه خارج‌ازشبکه گندم در خراسان‌رضوی واردات ۱.۸ میلیارد دلار طلا برای رفع تعهد ارزی در سال گذشته اولویت اختصاص ارز به صنایع داخلی اعلام شد ریزش قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه جلسات اتاق بازرگانی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تکلیف جدی دولت به وزرا؛ نرخ رشد اقتصادی هر دستگاه در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شد ایران‌خودرو قیمت جدید هایما S۷ را اعلام کرد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار ارزان شد، کالا نه | شهرآرا علت کاهش‌نیافتن قیمت اقلام را پس از فروکش‌کردن تلاطم‌های ارزی بررسی می‌کند نبود کارگر ماهر دلیل افزایش حوادث ناشی از کار کاهش قیمت دلار حباب سکه را کوچک کرد + جدول (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارِ «طرح ساماندهی کارکنان» قبل پایان کار مجلس یازدهم تمام شود رهن و اجاره در منطقه الهیه مشهد چقدر است؟ + جدول (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون امور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: پیشنهادی برای افزایش حق مسکن کارگران نداریم کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی شارژ می‌شود آخرین تغییرات درباره زمان واریز یارانه معیشتی (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

با وجود اجرای طرح خالص فروشی، برخی قنادان قیمت جداگانه جعبه را چندین برابر محاسبه می‌کنند

  • کد خبر: ۱۸۲۳۰۵
  • ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
با وجود اجرای طرح خالص فروشی، برخی قنادان قیمت جداگانه جعبه را چندین برابر محاسبه می‌کنند
«وزن شیرینی منهای جعبه» قرار بود این فرمول برای محاسبه قیمت شیرینی در قنادی‌ها استفاده شود که تا حدود زیادی هم اجرایی شد.

به گزارش شهرآرانیوز، حالا اگر موقع خرید شیرینی، نگاهی به فاکتور خود بیندازید احتمالا می‌بینید که قیمت جعبه جداگانه محاسبه شده است. ما هم به چند نمونه از این فاکتور‌ها نگاه کردیم؛ شاید تا این مرحله اجرای طرح خالص فروشی برای بیرون کشیدن قیمت جعبه از دل شیرینی خوب پیش رفته باشد، اما حالا برخی قنادی‌ها قیمت جعبه‌های رنگارنگ و حتی ساده خود را هرچند به صورت جدا، ولی تقریبا هم قیمت با شیرینی حساب می‌کنند.

اگر اهل خوردن شیرینی باشید و پیگیر اخبار، احتمالا می‌دانید که حدود چهارماه از اجرای طرح خالص فروشی برخی کالا‌ها که شیرینی هم جزو آن بود، می‌گذرد. به دنبال این ماجرا موضوع فروش خالص در قنادی‌های مشهد به طورجدی در دستورکار واحد‌های نظارتی قرار گرفت.

یعنی در این مرحله دیگر نباید وزن جعبه به وزن شیرینی اضافه شود، چون قیمتش به طور میانگین یک سوم قیمت شیرینی است و این یک نمونه واضح از کم فروشی محسوب می‌شود. هرچند با وجود مخالفت برخی قنادان، بالاخره قیمت جعبه از دل شیرینی در بسیاری از شیرینی فروشی‌های مشهد بیرون کشیده شد، اما همان طور که گفتیم اکنون قیمت جعبه در برخی قنادی‌ها با مشتری بسیار گران حساب می‌شود. یعنی این افراد از کم فروشی به سمت گران فروشی رفته اند.

جعبه، هم قیمت شیرینی

جعبه کیک مربع کوچک ۴۴ هزار تومان؛ این جعبه، ساده و بدون هیچ تزیینات جانبی است. این را گفتیم تا این تصور که جعبه متفاوتی بوده به ذهنتان خطور نکند. در ادامه فاکتور، نگاهی به وزن کیک می‌اندازیم یک کیلو و ۱۰۰ گرم به قیمت هرکیلو ۳۳۰ هزارتومان. خب تا اینجا اعداد را در ذهنتان داشته باشید. حالا اگر طبق گفته‌های کارشناس استاندارد حداکثر وزن جعبه برای یک کیلو شیرینی ۱۳۵ گرم باشد، احتمالا وزن این جعبه نیز همین قدر بوده است، پس درنتیجه مشتری برای یک جعبه ۱۳۵ گرمی ۴۴ هزار تومان پرداخت کرده است.

یک حساب و کتاب سرانگشتی نشان می‌دهد که در این صورت قیمت هر کیلو جعبه بیش از ۳۲۵ هزار تومان محاسبه شده است. یعنی تقریبا برابر با قیمت هر کیلو کیک. این یک عدد نجومی است. چرا؟ چون کافی است سری به چند سایت و پیج فروش جعبه شیرینی بزنیم تا قیمت جعبه‌ها دستمان بیاید.

میانگین قیمت یک کیلو جعبه کیک حدود ۵۰ هزارتومان است یعنی یک جعبه ۱۳۵ گرمی ۶ هزارو ۷۵۰ تومان می‌شود. خلاصه همه این اعداد و ارقام می‌شود اینکه برای جعبه‌ای که ۶ هزارو ۷۵۰ تومان قیمت دارد از مشتری ۴۴ هزارتومان دریافت شده است. یعنی ۶.۵ برابر قیمت واقعی.

در یک فاکتور دیگر نوشته شده جعبه آرم دار و مقابل آن رقم ۲۵ هزارتومان درج شده است. وزن شیرینی که در این جعبه قرار گرفته ۱.۵ کیلوگرم است. باز هم قیمت این جعبه از نرخ یک کیلو جعبه مقوایی بیشتر است. برخی فروشندگان دلیل این قیمت‌ها را حک شدن نام قنادی شان به صورت طلاکوب یا نقره کوب بر روی جعبه می‌دانند، اما مگر هزینه این کار در تیراژ بالا چقدر است و آیا باید مبلغ تبلیغات را از مشتری دریافت کنند.

قیمت یک جعبه شیرینی نیم کیلویی که فقط ۹۰ گرم است، در فاکتور ۱۰ هزارتومان درج شده است؛ یعنی در این قنادی هر کیلو جعبه بیش از ۱۱۰ هزارتومان محاسبه می‌شود.

آنالیز قیمت در راه است

موضوع را با رئیس بازرسی و نظارت اتاق اصناف خراسان رضوی در میان می‌گذاریم. محسن صیادی می‌گوید: برخی واحد‌های صنفی ادعا دارند که جعبه را در آنالیز ابتدایی قیمت شیرینی نیاورده اند و در مبلغ شیرینی، قیمت جعبه محاسبه نشده است و اگر وزن جعبه را کم کنند و به صورت خالص بفروشند، ضرر می‌کنند؛ بنابراین قرار شد تا اطلاع ثانوی، واحد‌هایی که در آنالیز اولیه قیمت محصولات خود نرخ جعبه را در نظر نگرفته اند، دوباره به اتحادیه مراجعه و آنالیز قیمتی جدید بدهند؛ بنابراین فرصت کوتاهی به قنادان دادیم که فعلا نرخ شیرینی را جدا و جعبه را جدا محاسبه کنند تا بعد از آن اتحادیه و واحد‌های صنفی در آنالیز قیمت تجدیدنظر کنند.

آیا مبنایی برای قیمت جعبه وجود دارد؟ رئیس بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان در پاسخ به این سؤال می ‎گوید: بله اداره استاندارد برای این موضوع مبنا گذاشته و برای وزن‌های مختلف شیرینی جعبه‌هایی با وزن مشخص تعیین شده است. ممکن است هر قنادی برای قیمت جعبه‌های خود عددی بگوید، اما باید با رعایت استاندارد وزنی قیمت نیز رعایت شود.

اصلاح قیمت به زودی

صیادی ادامه می‌دهد: بنابراین بر اساس وزن جعبه قیمت آن را حساب می‌کنیم. مثلا اگر قیمت هر کیلو جعبه ۶۰ یا ۷۰ هزار تومان است بر اساس وزنی که استاندارد برای جعبه تعیین کرده است نرخ آن را محاسبه می‌کنیم و حداکثر قیمت جعبه را مصوب می‌کنیم، بنابراین به زودی جلو این موضوع را می‌گیریم که هر کسی قیمتی برای جعبه اعلام نکند.

به گفته او چندین سال است که مردم با موضوع خالص فروشی دست وپنجه نرم می‌کنند، اما عزممان را جزم کرده‌ایم که این موضوع را به کلی حل کنیم. این موضوع کوچکی نبود و برایش بسیار تلاش کردیم و در گام بعدی نیز قیمت را در چارچوب خواهیم آورد؛ بنابراین قیمت جعبه‌ها نیز به زودی اصلاح می‌شود.

خارج از استاندارد

کارشناس اداره استاندارد خراسان رضوی هم به شهرآرا می‌گوید: هر جعبه وزن استاندارد خود را دارد مثلا برای یک کیلو شیرینی حداکثر وزن جعبه ۱۳۵ گرم محاسبه شده است. حالا که قیمت جعبه از نرخ شیرینی جدا شده است دیگر این موضوع به مشتری ضرر نمی‌زند، چون قیمت جعبه را جدا از او دریافت می‌کنند و اگر جعبه سنگین استفاده کنند دیگر برایشان سودی ندارد.

جواد رستم زاده در واکنش به ارقام اعلام شده از سوی ما می‌افزاید: اصلا قیمت جعبه این ارقام نیست. رنج‌های قیمتی و مدل‌های مختلفی دارد مانند چاپ طلاکوب، رنگی و ...، اما در نهایت طبق برآورد‌های ما حداکثر قیمت یک جعبه استاندارد برای یک کیلو شیرینی ۷ تا ۱۰ هزارتومان است. افراد در صورت مشاهده این موارد، حتما موضوع را با سامانه ۱۲۴ در میان بگذارند. او پیش ازاین نیز به شهرآرا گفته بود که در بررسی از برخی واحد‌های شیرینی فروشی در مشهد، مشاهده شد که جعبه‌ای را که نهایت قیمتش ۷ تا ۱۰ هزارتومان است، چندبرابر قیمت به شهروندان می‌فروشند یا در برخی موارد، پایه کیک و جعبه آن را که درنهایت قیمتش بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است، به قیمت کیلویی ۲۵۰ هزارتومان با مردم محاسبه می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->